maandag 21 januari 2013

In één klap een einde aan de populariteit van oude diesels

Amsterdam. - Sommige klanten waren eerlijk. Dan kochten ze bij Jan Willem Maassen van den Brink een wegenbelastingvrije Mercedes diesel, en riepen ze bij het wegrijden vol trots: ,,Hier ga ik lekker 40.000 kilometer per jaar mee rijden."

Hij kwam ook wel eens een lekkende, roestende Mercedes-oldtimer tegen. ,,Kwam er ook nog een dikke blauwe rookpluim uit de uitlaat."

Jan Willem Maassen van den Brink importeerde oude Mercedessen. Vanaf 2007 verkocht hij er zo'n acht per maand. Hij kreeg het steeds drukker, de belangstelling voor de Mercedes 190 en de W124 nam steeds meer toe. Auto's van voor 1987 zijn vrijgesteld van wegenbelasting. En de Mercedessen die in de jaren '80 werden gebouwd, zijn volgens Maassen van den Brink ,,niet kapot te krijgen" en prima geschikt voor dagelijks gebruik. ,,De W124 is de beste Mercedes ooit gebouwd. Geen airconditioning, maar wát een vering, heerlijke stoelen en hij stuurt fantastisch." Het bedrijf van Maassen van den Brink, liep de afgelopen jaren goed. Er was ook volop aanbod van belastingvrije bakken. In Duitsland werden de vervuilende auto's uit steeds meer steden geweerd. Importeurs als Maassen van den Brink sprongen daar op in. Ook googelen levert honderden treffers op: ,,Zeer nette Mercedes 250D diesel van 05-08-1985 dus BELASTINGVRIJ!!" Vorig jaar nam het aantal dieseloldtimers in Nederland opnieuw toe, blijkt uit cijfers van brancheorganisatie Bovag. In 2012 reden er bijna 42.000 oude diesels in Nederland, bijna 6.000 meer dan een jaar eerder. Vijf jaar geleden, in 2008, kachelden maar 17.000 dieseloldtimers door het land. Het totale Nederlandse wagenpark bestaat uit 8,1 miljoen personenauto's.

De cijfers van Bovag geven nog een tweede ontwikkeling aan. Hoewel het totale aantal steeg, daalde de import van oldtimers voor het eerst in jaren flink. Van ruim 19.000 geïmporteerde klassiekers in 2011, naar ruim 13.000 vorig jaar. Het aantal geïmporteerde dieseloldtimers daalde van 8.676 naar 5.357.

Volgens een woordvoerder van Bovag wordt de daling veroorzaakt door één zin uit het regeerakkoord van het kabinet-Rutte II. ,,De vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers wordt vanuit milieuoverwegingen afgeschaft", zo werd eind oktober 2012 afgesproken.

Die milieuoverwegingen werden vorig jaar berekend door het Planbureau voor de Leefomgeving. Auto's van 25 jaar en ouder, goed voor slechts 1,5 procent van de door personenauto's gereden kilometers, zorgen voor 5 procent van de totale uitstoot van fijnstof en 10 procent van de uitstoot van stikstofoxiden, stelde het onderzoeksinstituut.

Importeurs en oldtimergarages bevestigen dat het afschaffen van de belastingvrije status per 1 januari 2014 in één klap een einde maakte aan de populariteit van de oude diesels. ,,Ik zie mijn collega's bij bosjes omvallen", stelt René van Liemde, eigenaar van Mercedes Oldtimers Bladel bijvoorbeeld. ,,Het is heel erg beroerd", zegt ook Alexander Stuurman van Stuurman Classics uit het Limburgse Herkenbosch. ,,Veel auto's werden in één klap onverkoopbaar. En er werd een grote uitverkoop gehouden." De nieuwere oldtimers, die voorheen tussen de 4.000 en 6.000 euro opbrachten, werden de afgelopen maanden gedumpt voor 1.500 euro, beschrijft Stuurman. ,,Pure kapitaalvernietiging."

Een woordvoerder van brancheorganisatie Bovag zegt dat ,,de belastingvrijstelling niet bedoeld was voor de grote groep mensen die had ontdekt dat je met auto's uit 1985 en 1986 nog goed dagelijks rond kon rijden." Met de regeling, die stamt uit de jaren '90, moest het 'rijdend erfgoed' worden beschermd. ,,En een Mercedes 190 diesel is geen rijdend erfgoed", zegt de woordvoerder. Bovag overlegt momenteel met de ministeries van Infrastructuur en Financiën over een regeling waarbij ,,de echte oldtimerliefhebber" wordt ontzien. Zo wordt gedacht aan een strippenkaart waarmee een oldtimereigenaar een aantal dagen per jaar de weg op kan.

De oldtimerbranche zegt dat de situatie nijpend is. Volgens de bedrijven worden er op dit moment ook geen 'echte' klassiekers meer verkocht. In het regeerakkoord werden alle oldtimers bedoeld en de onzekerheid over de mogelijke uitzondering is nog groot.

,,Er is niemand die nu een oldtimer koopt", zegt Alexander Stuurman. Wim van Giersbergen, oprichter van de nieuwe belangenvereniging Oldtimerbranche Nederland, noemt de onzekerheid ,,de doodsteek voor de sector". Volgens Van Giersbergen zijn er tussen de 1.200 en 1.500 bedrijven in de branche actief. Ook gespecialiseerde bekleders, garages en lpg-inbouwers worden volgens hem zwaar getroffen.

Jan Willem Maassen van den Brink houdt er op 31 januari maar mee op. Nadat de maatregel uit het regeerakkoord bekend was geworden, bleef het doodstil in zijn garage. Plotseling had hij geen klanten meer. Hij verkocht zijn voorraad Mercedessen daarna tegen bodemprijzen, wat hem naar eigen zeggen een verlies van 30.000 euro opleverde. ,,Nertsenfokkers krijgen tien jaar de tijd om hun bedrijf af te bouwen. Ons werd in één keer de nek omgedraaid." Auto's die 4.000 à 6.000 euro opbrachten gingen ineens weg voor een dumpprijs.

Kleine auto's populair

Volgens brancheorganisatie Bovag worden er in Nederland gemiddeld zo'n 500.000 nieuwe auto's per jaar verkocht. In 2012 waren dat er 502.000. Met name in 2009, door de kredietcrisis, werden er minder auto's verkocht.

De Renault Mégane (21.434 stuks) was in 2012 de meest verkochte nieuwe auto. De volledige top-5 bestaat verder uit de Volkswagen Polo (18.785 stuks), de Peugeot 107 (15.765), de Volkswagen Up! en de Renault Twingo. Vooral kleine auto's zijn populair. Voor fabrikanten een nadeel: de marges op goedkope en zuinige auto's zijn kleiner.

De verkopen van tweedehands auto's daalden vorig jaar licht. In 2011 werden er 1.890.000 gebruikte auto's verkocht door bedrijven en particulieren, in 2012 waren dat er zo'n 1.830.000.

Dolf de Groot, 'In één klap een einde aan de populariteit van oude diesels,' NRC Handelsblad, 18 januari 2013

Geen opmerkingen:

Een reactie posten