dinsdag 25 december 2012

Vuile lucht verziekt leven in grote stad (bericht uit 1996)

Het Parool, 9 februari 1996

(Van onze verslaggevers) BRUSSEL/AMSTERDAM - De Europese Commissie wil snel maatregelen treffen tegen luchtverontreiniging, die met name in grote steden tot sterfte leidt. Volgens de Commissie is niet aangetoond dat mensen rechtstreeks overlijden aan luchtverontreiniging, maar wel staat het vast dat mensen die al aan hart- en vaatziekten of ziekten aan de luchtwegen lijden, daardoor eerder sterven.

In opdracht van de Europese Commissie hebben onderzoeksinstituten in heel Europa drie jaar lang gewerkt aan het vergelijken van sterftecijfers in vijftien Europese steden. 'Het geven van cijfers over de relatie tussen luchtverontreiniging en ziekenhuisopnamen is op Europees niveau nog niet mogelijk,' zegt J. Schouten van de vakgroep gezondheidswetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen, die aan het onderzoek meewerkt.


Eerder deed Schouten op verzoek van het ministerie van Vrom onderzoek in Nederland. 'Op grond daarvan concludeerden we dat jaarlijks ongeveer vijftienhonderd mensen met spoed naar het ziekenhuis moeten als gevolg van de aanwezigheid in de lucht van fijn stof,' zegt hij.

Onderzoekers van de GG en GD in Amsterdam stelden eerder vast dat de sterfte in de stad met gemiddeld zes of meer procent stijgt, als de concentraties aan fijn stof in de lucht oplopen.

De Nederlandse Gezondheidsraad alarmeerde minister Borst van Vrom enkele maanden geleden met een rapport, waarin werd gesteld dat fijn stof in de lucht jaarlijks tot 4900 vervroegde sterfgevallen en meer dan tienduizend ziekenhuisopnames leidt. Plaatsvervangend algemeen secretaris W. Passchier van de Gezondheidsraad zegt dat met de conclusies uit het eigen rapport voorzichtig moet worden omgesprongen. 'We hebben geadviseerd nader onderzoek te doen, omdat oorzaak en gevolg niet voldoende duidelijk zijn. Als op een bepaalde dag meer fijne stofdeeltjes in de lucht hebben gezeten, sterven de volgende dag meer mensen dan anders. Het gaat dan nooit om mensen in de bloei van hun leven, maar om degenen die misschien anders twee of drie dagen later zouden zijn overleden,' zegt Passchier.

Het Europese onderzoek is niet voltooid. Maar dezer dagen kwamen de betrokken instanties - waaronder het Rijksinstituut voor Milieuhygiene en Volksgezondheid (RIVM) in Bilthoven en de Wageningse Landbouwuniversiteit - in Brussel bijeen om hun bevindingen in elkaar te schuiven.

De luchtverontreiniging is het ergst in de Poolse steden Krakau, Poznan, Lodz en Wroclaw. Op sommige onderdelen wordt de hoge vervuiling daar nog overtroffen door die in Milaan en Athene. In vergelijking met die steden valt het in Amsterdam en Rotterdam nog mee.

In Nederland neemt de luchtvervuiling door benzeen af als gevolg van het toenemend aantal katalysatoren in auto's, zegt onderzoeker Karel van Velze. Daar staat tegenover dat het aantal auto's toeneemt, waardoor het effect wordt geremd. Vooral fijne stofdeeltjes uit auto's, fabrieken, en vuilverbranders leiden tot veel gezondheidsproblemen. Ook het toenemende (diesel-)vrachtverkeer draagt bij aan luchtverontreiniging.

Europees commissaris Ritt Bjerregaard (milieu) wil strengere eisen voor de uitstoot van kooldioxide en andere verontreinigende stoffen door auto's. De bedoeling is dat er een Europese 'auto voor morgen' komt. Volgens de jongste Europese bevindingen is vaak tachtig procent van de luchtverontreiniging in steden te wijten aan auto's. In Californie wordt gewerkt aan auto's die helemaal geen uitstoot van verontreinigende stoffen meer veroorzaken.

Stof en roetdeeltjes komen veelal uit het buitenland, waardoor alleen een Europese aanpak soelaas biedt, aldus Bjerregaard.

Zij wil ook strengere Europese limieten voor zwaveldioxide, stikstofdioxide, fijnstof en lood. Daartoe zullen ook de Nederlandse eisen worden aangescherpt. De Franse regering eist dat oliemaatschappijen nog voor het jaar 2000 brandstoffen van plantaardige oorsprong verwerken in hun benzine en dieselolie. Koolzaad heeft de voorkeur als basis van alternatieve brandstof.

De Franse premier Alain Juppe kondigde dit nieuws gisteren aan op een landbouwbeurs. Zo hoopt regering in Frankrijk de luchtvervuiling in de grote steden terug te dringen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten