dinsdag 18 december 2012

Te veel, te ongezond

Resultaten Luchtmeetnet 2011, GGD Amsterdam
Voor de hele tekst zie: http://www.gezond.amsterdam.nl/.../resultaten_luchtmeetnet_2011.pdf

(...)


Stikstofdioxide

Verkeersactie "Zeeheldenkwartier leefbaar," Den Haag 1974, zie.
In 2011 zijn de jaargemiddelde stikstofdioxideconcentraties op alle straatstations Haarlemmerweg, A10 west, Jan van Galenstraat, Stadhouderskade en Van Diemenstraat hoger dan de grenswaarde geldig vanaf 2015. Het hoogst gemeten gehalte stikstofdioxide in 2011 bedroeg 63 μg/m3 en werd vastgesteld op de Haarlemmerweg (in 2010 was dit 59 μg/m3). Hiermee is niet voldaan aan de tot 2015 geldende grenswaarde van 60 μg/m3. Op basis van de stikstofdioxide concentraties gemeten op de drie hoogst belaste locaties Haarlemmerweg, A10 west en Jan van Galenstraat zal de komende 3 jaar een gemiddelde daling tussen circa 3 en ruim 7 μg/m3 per jaar moeten worden gehaald om op deze locaties aan de grenswaarde in 2015 te kunnen voldoen, op basis van de meetgegevens 2010 was deze verwachting tussen circa 3 en 5 μg/m3 per jaar.

Fijn stof

De fijn stof metingen laten zien dat zowel op de achtergrondstations als de straatstations wordt voldaan aan de grenswaarde (2011) van 40 μg/m3 en daarom ook aan de vigerende grenswaarde van 48 μg/m3 (tot juni 2011) als jaargemiddelde gedurende de derogatieperiode. Er is voor PM10 ook een grenswaarde voor het aantal dagen (maximaal 35) met PM10 concentraties boven de 50 μg /m3 (75 μg/m3 tot 11 juni 2011). In overeenstemming met het landelijk beeld zijn in 2011 relatief veel dagen met een PM10 concentratie groter dan 50 μg/m3 opgetreden. Dit is te zien op de website van het RIVM.
In 2005 is in de wetgeving voor PM10 de zogenaamde zeezoutcorrectie geïntroduceerd die per locatie in Nederland verschilt. Het jaargemiddelde mag voor Amsterdam worden verlaagd met 6 μg/m3, het aantal dagoverschrijdingen van 50 μg/m3 mag met 6 dagen worden verminderd. Hiermee rekening houdend zou het maximaal aantal dagoverschrijdingen alleen op meetstation A10 west te hoog zijn. Daarnaast is de norm midden in 2011 verscherpt, voor een volledige toetsing zal tot 11 juni 2011 daarom het aantal dagen >75 μg/m3 in beeld moeten worden gebracht. Dit zal in de volledige rapportage (mei/juni 2012) opgenomen worden.

Dat aan de wettelijke grenswaarden voor PM10 wordt voldaan betekent overigens niet dat fijn stof in Amsterdam geen probleem vormt. Ten eerste omdat er voor fijn stof geen ‘veilige’ concentratie is aan te geven waar beneden het niet schadelijk is voor de gezondheid. Ook bij concentraties onder de wettelijke grenswaarden treden dus gezondheidseffecten op. Ten tweede omdat fijn stof uitgedrukt als PM10 een slechte maat is voor luchtverontreiniging afkomstig van het verkeer. Het gemotoriseerde verkeer stoot vooral hele fijne stofdeeltjes uit die schadelijk zijn voor de gezondheid maar nauwelijks bijdragen aan de massaconcentratie PM10.

Trend

Een gezamenlijke analyse van de trend in PM10 en NO2 concentraties op alle meetstations in Nederland, inclusief 2011, is uitgevoerd in samenwerking met het RIVM en de DCMR.
Voor wat betreft PM10 is de conclusie dat over de onderzoeksperiode een dalende trend van gemiddeld 0,7 (± 0,2) μg/m3 is vastgesteld. Ook voor stikstofoxiden wordt vanaf 1993 een dalende trend waargenomen (-0,4 ± 0,3 μg/m3). Een sterkere afname dan tot nog toe is opgetreden is noodzakelijk om op alle plaatsen in 2015 aan de grenswaarde voor stikstofdioxide te voldoen. (...)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten