maandag 17 december 2012


Minister Schultz negeert gezondheid Amsterdammers langs A10 West

Minister Schultz negeert gezondheid Amsterdammers langs A10 West
Dit opiniestuk verscheen 12 december in Het Parool.
Milieudefensie heeft aangekondigd in beroep te gaan bij de rechter, tegen het besluit om de maximum snelheid op de stadssnelwegen te verhogen. Samen met bewoners en lokale politici roepen wij de gemeente Amsterdam op om ook beroep aan te tekenen en op te komen voor de gezondheid van Amsterdam.
De Max Havelaarflats bij de A10 West in Amsterdam zijn een iconisch voorbeeld van het dilemma bij snelwegen dwars door de stad. De flats staat zo dicht op de snelweg dat de balkons bijna over de vluchtstroken hangen. Waarom zou je zo dicht langs een weg bouwen denken veel mensen? Daar zit nou juist het misverstand. De weg is namelijk tussen de flats doorgebouwd. Kinderen speelden ooit nog rustig en veilig tussen deze flats op de plek waar nu dagelijks ruim 100.000 auto's hun uitlaatgassen uitblazen.
Er wordt weer volop gebouwd langs de A10 West. Het ene na het andere wooncomplex wordt opgeleverd op letterlijk een steenworp afstand van de ringweg. Door de enorme vraag naar huizen in Amsterdam is er voor de bewoners vaak geen keuze om ergens anders te gaan wonen.
Dat luchtvervuiling ongezond is is algemeen bekend. Maar het probleem blijft onzichtbaar en onruikbaar, totdat je er ziek van wordt. Vervuiling zie je in de vensterbank, ruik je achter een scooter. Maar juist dat wat je niet ziet en niet ruikt is het gevaarlijkst en de gevolgen zijn ernstig. Kinderen worden kleiner geboren, hebben meer kans op astma, moeders lopen een hoger risico op zwangerschapsvergiftiging. De kleine fijnstofdeeltjes waaronder roet dringen ver door in je luchtwegen en worden zelfs opgenomen in je bloedbaan. Met long- en hartproblemen tot gevolg. Recent werd bovendien bekend dat autisme ook mede veroorzaakt wordt door luchtvervuiling.
Vuile lucht is een probleem dat de afgelopen decennia sterk teruggedrongen is. De verbetering van de luchtkwaliteit komt echter tot een stilstand. Sterker nog, door bijvoorbeeld het verhogen van de maximumsnelheid op verschillende snelwegen, waaronder zeker de A10 West, wordt de luchtkwaliteit alleen maar slechter. De meetstations van de GGD zijn duidelijk, de lucht langs de A10 West behoord tot de vieste van Nederland, maar minister Schultz rekent zolang totdat ze onder de Europese normen voor luchtkwaliteit uitkomt. Dat biedt haar de juridische ruimte om nog net iets meer vervuiling toe te staan en de snelheid dus te verhogen. Zelfs onder de norm leidt fijnstof volgens de wereldgezondheidsorganisatie tot gezondheidsschade. Daarmee kiest Schultz dus niet voor de omwonenden. Een krappe minuut tijdswinst voor de passerende automobilisten leidt bij de omwonenden tot een afname van de levensverwachting van 3 à 4 maanden.
Minister Schultz laat de omwonenden verontwaardigd achter, omdat ze dit kortzichtige besluit niet snappen. De bewoners die, met de belofte dat het wel mee zou vallen met de luchtvervuiling, naar hun nieuwe huizen langs de ring zijn getrokken, betalen nu de rekening. Zij merken nu al de gevolgen van de snelweg, maar betalen later met hun gezondheid de rekening.
Wij vragen daarom de minister niet langer doof en blind te blijven voor de bezwaren van de omwonenden van de A10 West en de snelheid op de A10 weer dag en nacht vast te stellen op de enige juiste snelheid, namelijk 80 km per uur. En we vragen het gemeentebestuur van Amsterdam om zich bij de rechter hard te maken voor haar inwoners.
Door:  Frank van Schaik, Casper Donker (Bewonersgroep Gezonde Lucht in Amsterdam West), Ivo Stumpe (Milieudefensie) Fjodor Molenaar (GroenLinks Amsterdam), Sven Meeder (GroenLinks Amsterdam- West), Rik Winsemius, Luud Schimmelpennink & Floris Vels (PvdA Amsterdam).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten