woensdag 19 december 2012

'Rijk zadelt ons op met smerige oude diesels'

Het Parool. 13 december 2012 donderdag, Jasper Karman
"Milieu Wiebes: beleid minister brengt gezondheid en groei stad in gevaar"
De luchtkwaliteit in Amsterdam is veel slechter dan het rijk had berekend. Wethouder Eric Wiebes (Verkeer, VVD) wil dat Den Haag maatregelen neemt. Daar ligt het probleem.

De kwaliteit van de lucht in de stad is slechter dan lang werd gedacht. Hoe kan dat?

"Anderhalf jaar geleden waren we vol goede hoop. Toen ging het erom of we de normen die Europa had gesteld voor 2015 zouden halen, maar we hadden wel net onze plannen aangepast en veel meer effect weten te bereiken met minder geld. Nu blijkt echter dat de uitkomsten van het model dat het ministerie gebruikt, ver naast de officiële metingen zitten."

Is dat niet vreemd?

"Dat er een verschil zit tussen een model en een meting, is niet raar. Dat er zo'n groot en systematisch verschil tussen zit, is wel erg vervelend. Als het gaat om roet en fijnstof zitten we goed, maar de uitstoot van koolstofdioxide ligt boven de norm. "

Wat betekent dat?

"Dat het moeilijker wordt om in 2015 aan de eisen te voldoen. De gemeente doet al alles om de luchtkwaliteit te verbeteren, maar wij hebben maar invloed op 25 procent van de vervuiling. Als we het heel goed doen, kunnen we dat met tien procentpunt omlaag brengen."

"Maar de overige driekwart is aan het rijk. Als we niet aan de normen voldoen, kan Brussel bouwplannen in de stad blokkeren. Dan kan bijvoorbeeld de ontwikkeling van de Zuidas op losse schroeven komen te staan."

Wat kunnen we daar aan doen?

"Niet alleen Amsterdam moet iets doen, ook het rijk moet zich bekommeren om de luchtkwaliteit. Voor de rest van de opgave kijk ik naar Den Haag."

U klinkt niet erg optimistisch.

"Helaas zie ik wel een stap in de verkeerde richting, maar geen stappen in de goede richting."

Met die stap in de verkeerde richting doelt u op het verhogen van de snelheid op de A10 West naar honderd kilometer per uur?

"Ja. Daarmee wordt het effect van de milieuzone voor vrachtwagens die we hebben in West, in één klap tenietgedaan."

U stapt daarom zelfs naar de rechter. Heeft u vertrouwen in een goede afloop?

"Ja. Volgens onze specialisten zijn onze bezwaren redelijk, en goed onderbouwd met feiten en meetgegevens van de GGD en TNO. Ik had een gang naar de rechter graag voorkomen, maar op een gegeven moment heb je geen andere keuze meer."

Wat zou een stap in de goede richting zijn?

"Ik zit daar niet aan de knoppen. Maar de aanpak van de smerigste auto's bijvoorbeeld ligt op het bordje van het rijk. Daar zien we echter iets geks: door rijksmaatregelen als een vrijstelling van wegenbelasting en de gunstige bijtellingsregels is het aandeel van de smerigste diesels van 25 jaar en ouder verdubbeld."

Wat kan Amsterdam nog doen?

"We hebben al veel gedaan, ook samen met Den Haag. De milieuzone voor vrachtwagens was een offer van het bedrijfsleven, want die heeft voor veel extra kosten gezorgd - en dat tijdens de crisis. Nu kijken we naar een milieuzone voor bestelbussen. Dat is pijnlijk en zuur, zeker nu. Maar zelfs als we dat doen, zijn we er nog niet. En Den Haag moet daarbij bijspringen."

Hoe bedoelt u?

"Het is pijnlijk duidelijk dat Amsterdam alle maatregelen heeft genomen die we kunnen verteren. Als we een bestelbusmilieuzone invoeren, moeten ondernemers gecompenseerd worden. Daar heeft Amsterdam niet het budget voor."

Er moet nog veel gebeuren. Haast is geboden?

"In 2015 valt de bijl. Dus we moeten nu wel een idee hebben, ja."

Lucht op meer plekken te vies

Op basis van metingen van de GGD heeft de gemeente een analyse gemaakt van de grootste knelpunten in de stad. Daaruit blijkt onder meer dat de luchtkwaliteit slechter is dan het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) had becijferd op de officiële knelpunten die eerder waren vastgesteld."

Op de Prins Hendrikkade en de Stadhouderskade is de concentratie stikstofoxide niet alleen hoger dan verwacht, maar ligt de concentratie ook op langere wegdelen boven de norm.

Daarnaast blijkt dat door de hogere waarden ook nieuwe knelpunten ontstaan.

Zo is de kans groot dat ook in de Jan van Galenstraat, op de Amstelveenseweg, in de Valkenburgerstraat, in de Tasmanstraat en op de Spaarndammerdijk de normen worden overschreden.

De GGD heeft verder grote zorgen over een aantal plaatsen waar het RIVM de luchtkwaliteit niet berekent, maar waar de kans groot is dat de normen in 2015 worden overschreden. Daarbij gaat het om de Molukkenstraat, de Linnaeusstraat, het Europaplein, de Spuistraat, de Overtoom en verschillende plekken langs de A10.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten