maandag 31 december 2012

Oud Nieuws: Sproeien tegen fijnstof

Het Parool, 17 juli 2008, Maarten Kolsloot 

De Amsterdamse lucht zit vol fijnstof. Sinds deze week rijdt een sproeiwagen rondes door de stad om te voorkomen dat de schadelijke, zwevende deeltjes worden ingeademd.

1 Waar en wanneer wordt gesproeid?
Bij hogere temperaturen ligt te veel fijnstof op de weg en worden de normen overschreden. Twee dagen van tevoren bepaalt de projectleider van TNO samen met IVV en klimaatbureau Amsterdam of moet worden gesproeid. Dat gebeurt met meetapparatuur op de Jan van Galenstraat, die elk uur een meting doet. De wagen maakt drie rondes; om vijf uur 's ochtends, twaalf uur 's middags en vijf uur 's avonds krijgen Spaarndammerdijk, Tasmanstraat, Prins Hendrikkade, Zeilstraat, Jan van Galenstraat, Stadhouderskade en Weesperstraat een sproeibeurt.

2 Is gewone regen niet genoeg om de deeltjes uit de lucht te houden?
Verkeersmedewerker Ivo Stumpe van Milieudefensie betoogt dat de hoeveelheid fijnstof in de lucht bij proeven in Duitsland en Noorwegen kleiner was als de wegen waren besproeid, vooral in droge perioden. Bij nat weer zorgt de regen al voor de afvoer. Maar ook dan rijdt de sproeiwagen in Amsterdam. Een woordvoerder van de gemeente: "We kijken in deze proef of onze aanpak meer effect heeft dan de regen. Dat zal uit de metingen blijken."

3 Worden ook de fijnste stofdeeltjes gevangen?
Stofdeeltjes kleiner dan tien micrometer (een micrometer is een duizendste millimeter) zijn het schadelijkst voor de gezondheid. Die deeltjes dringen makkelijker tot in de longen door. Grove deeltjes worden in de neus opgevangen. Natgespoten wegen houden met name grovere stofdeeltjes vast. Kleine fijnstofdeeltjes worden moeilijker door water gevangen. Die komen alsnog in de longen terecht.

4 Tijd voor nieuwe normen?
De fijnstofnormen zijn in 2001 ingevoerd. Vanaf 2015 gelden nieuwe richtlijnen: dan worden deeltjes tot 2,5 micrometer aangepakt.

5 Werkt sproeien?
Deskundigen benadrukken dat sproeien alleen kan helpen als het onderdeel is van een pakket aan maatregelen. Dat heeft de gemeente ook bedacht. Zo rijden er schonere bussen, moeten meer auto's aan een roetfilter en komt er mogelijk een milieuzone waarbij vervuilende auto's niet meer binnen de Ringweg mogen rijden. Allemaal onderdeel van het Actieplan Luchtkwaliteit uit 2006. Doel is in 2010 aan de Europese normen te voldoen. Veel fijnstof waait overigens met oostenwind ons land binnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten