donderdag 7 februari 2013

De tunnel, de crisis en 't verkeer

In de Spaarndammerbuurt is het vooral de tunnel die de gemoederen bezig houdt als het gaat om vervuiling door verkeer. Zie daarvoor Kaaldammer. De tunnel is integraal onderdeel bij de aanleg van een nieuwe wijk in de Houthavens. In het Parool van afgelopen dinsdag:


AMSTERDAM - Het aanleggen van de Houthaven, een nieuwe wijk in Amsterdam-West met tweeduizend woningen en zeventig woonboten, staat op losse schroeven. De belangrijkste investeerders komen niet over de brug of trekken zich terug.

 De twee pijlers onder de bouw van de wijk, 'een geluidsmuur' van een rij huizen tegen het lawaai van het naburige industrieterrein, en een tunnel, laten op zich wachten. De geluidsmuur komt er voorlopig niet nu één van de belangrijkste ontwikkelaars, Stadgenoot/Kristal, zich uit de Houthaven heeft teruggetrokken. De gemeente wil op haar beurt geen tunnel bouwen omdat er nog geen inkomsten uit grondverkoop voor de wijk tegenover staan.

De tunnel moet de verkeersdrukte op de Spaarndammerdijk terugdringen en de Houthaven via een park boven de tunnel met de Spaarndammerbuurt verbinden.

De problemen stapelen zich op omdat na Stadgenoot ook andere corporaties het voor gezien houden. Rochdale heeft zich teruggetrokken. De positie van Ymere is onzeker. Een woordvoerder: "Wij hebben ontwikkelrechten voor de buurt. Maar harde verplichtingen zijn er niet."

De Key is ook terughoudend. Een woordvoerder zegt pas later duidelijkheid te kunnen verschaffen; van het toezeggen van investeringen is in elk geval geen sprake, zegt hij.

De partner van Stadgenoot, ontwikkelaar Synchroon, wil de bouw volgens projectleider Erik Meijer van Synchroon nu geheel op eigen kracht doorzetten. De plannen hiertoe moeten volgens Meijer echter nog wel worden uitgewerkt.

Co Stor, projectleider van de gemeente Amsterdam voor de wijk Houthaven, blijft hoop houden. Hij wil nog deze week met Synchroon - voormalige partner van Stadgenoot - een akkoord sluiten.

Pas als dat rond is, kan het maken van plannen doorgaan voor de ontwikkeling van Blok Nul. Dat is een deel met zelfbouwers, dat het grootste deel van de geluidsmuur vormt. Veel hangt af van de vraag of de zelfbouwers financiering kunnen krijgen. Het eerste woonblok in Blok Nul met vijftig woningen moet in 2014 opgeleverd worden.

Vorig jaar zou met de bouw van de tunnel begonnen worden, maar daar is niets van terechtgekomen. Projectleider Stor zegt dat in december is besloten de bouw van de tunnel opnieuw uit te stellen. De bouw is vooralsnog weer met een jaar extra opgeschort.

De tunnel is cruciaal binnen het project. Het onder de grond brengen van het verkeer geldt als voorwaarde om deze wijk te mogen bouwen. Met het zand van de uitgegraven tunnel zou op de kop van de Spaarndammerstraat een park worden aangelegd, dat de nieuwe wijk met de Spaarndammerbuurt en Westerpark moet verbinden.

Onduidelijkheid bestaat ook over gebouw Pontsteiger, de 'landmark' op de kop van de haven van de Houthaven. Pontsteiger werd door de gemeente voorgesteld als blikvanger van de wijk, die zelfs de imposante Silodam in zijn schaduw zou moeten zetten. Deze maand zou de gemeente meer details bekendmaken, maar alle besluiten zijn, aldus Stor van de gemeente, opnieuw door Amsterdam uitgesteld, ditmaal tot maart.

In december werd bekend dat er bij Blok Nul een asielzoekerscentrum in de Houthaven zou komen. Niet iedereen was daar blij mee, omdat huizenkopers vrezen nog moeilijker financiering te kunnen krijgen als deze instelling er komt.

Donderdag kwamen de zelfbouwers van de Houthaven bij elkaar. Stor bespeurde er nog steeds veel enthousiasme. Ook signaleert hij belangstelling van veel private investeerders. "Het is een mooie plek in de stad. Corporaties hebben het moeilijk, maar private investeerders willen hier graag investeren."

De Houthaven is een nieuw paradepaardje van de gemeente Amsterdam. De wijk komt aantrekkelijk dicht bij de stad te liggen. Aansluiting met de naastgelegen Spaarndammerbuurt is relatief eenvoudig, als de tunnel en het erboven gelegen park er zijn.

Als er één plek is waar vastgoedexperts verwachten dat nieuwbouw ondanks de crisis mogelijk is, is dat de Houthaven. Met de bouwplannen heeft Amsterdam al een prestigieuze Europese prijs gewonnen. Dat leverde de stad in juli 2012 1,5 miljoen euro subsidie op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten